نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 941 )
ســوره 15 : حجـــر ( مـکّــی ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )
( قسمــت پنجـــــم )
خـزینـه هـای خـداونــد
( جزء چهارد هــم صفحــه 263 آیه 21 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
تفسیـــر لفظـــی :
و هیچ چیز نیست مگر آن که گنجینه هاى آن نزد ماست
و ما آن را جز به اندازه اى معین فرو نمى فرستیم
تفسیر ادبی و عرفانی :
خزینــــــــه های آب و بــــاران ،
که اصـــلِ همــه ی چیـــــز ها است ،
و مایـــــه همــــــه ی نبــــاتــات است ،
همه و همه به نــــــزد مــــــــــــــا است ،
یعنی در حکــم و فرمــان مــــــا است ،
و همـــــه مقــــــــدور مـــــا است ،
در نگاه اهــل معـــرفـــت ؛
خزینــــه های خداونــــــــد در زمیــــن ،
دل های مؤمنــان و سِـرّ های عارفان است ،
و در آن خزینـــه ها دُرّ های شب افــــروز ،
و ودیعت هـــــــــای گـــــران مایـــــه است ،
که بعضی به لطایف علـــم آراستـــــه ،
و آن دل هـــــــای عـــالمــــــــــــان است ،
بعضی به حقایق عقــــل نگاشتــــــه ،
و آن دل هــــــای مؤمنــــــــــــــان است ،
و برخی به بدایــــــعِ سِــرّ پرداختــــه ،
و آن دل هـــــــای عـارفـــــــان است .
و نشان آن خزانـــــه ها آن است که :
درخشندگی آن گوهر ، بر اعضاء بنده تابد ،
تا همگیِ آن به خدمت خـــداونــــــــد پــــردازد ،
یعنی ؛ شب ، نمـــــاز گـــــــزارد ، و روز ، روزه دارد ،
و پیوستـــــه دلش به طاعـــــــــت می گراید ،
و به خیــــــــر و نیکی می شتــــابــد ،
از شُبهَت ، پــــــــــاک بُــوَد ،
و از حـــــــــــرام ، دور ،
در حــــلال ، زاهــد ،
از گذشتــــه ، به درد ،
و در حــــال ، به اندیشه ،
و در باقـیِ عمـــــــر ، لـــرزان ،
تن در اشتیـــاق ، سوزان ،
دل به دوست ، نازان ،
و جان در دوست ، خنــــــــدان .
الهــــی ؛
از جُــود تــــــــو هر مفلسی را نصیبی است ،
و از کَرَم تــــــــو هر دردمنــــــدی را طبیبی است ،
از سعتِ رحمت تــــــــو ، هرکسی را بهــــــره ای است ،
و از بسیاریِ بخشش تــــــــو ، هر نیازمندی را قطــــــره ای است ،
بر سر هر مؤمن ، از تــــــــو تــــاجـــی است ،
و در دل هــــر محبّ ، از تــــــــو سـراجی است ،
هر شیفتــــه ای را با تــــــــو ســـــر و کاری است ،
و هـــــــر منتظــــری را آخــــــر ، روزِ دیــــــداری است .
پس مـــا را که سال هـــاست منتظـــــرِ ولــــیّ تــــــــو ایم
کَـــــــی روزِ دیــــــــــــداری است ؟
موضوع :